Een dag uit het leven van een strategieconsultant bij Eurékon
We krijgen regelmatig de vraag van kandidaten over hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet. Simona Lu (consultant sinds 2023) schreef er onderstaande blog over.
Een gemiddelde dag is er eigenlijk niet. Wat je doet hangt af van het type project, en de fase van het project. Het type varieert van verduurzaming van Schiphol, tot de impact van de nieuwe pensioenwet, of een strategie om meer mensen in het OV te krijgen. Het ene project is in de zorg, het andere in de retail. Deze afwisseling was voor mij een belangrijke reden om voor dit vak te kiezen.
Bij vrijwel ieder project zijn er grofweg drie fases: (1) hypotheses opstellen en informatie/ data verzamelen; (2) analyses uitvoeren en hypotheses testen; (3) alles samenbrengen, bespreken en een eindproduct maken.
We werken doorgaans 3-4 dagen per week bij onze klanten. Dat is leuk en effectief. Je proeft de sfeer bij de cliënt beter en leert veel mensen kennen. Een gesprek bij het koffiezetapparaat geeft je soms een briljant idee!
Op vrijdagen werken we meestal op ons kantoor in Rotterdam. Dan zie je ook je collega’s die op andere projecten zitten en hebben we recruitmentgesprekken.
Als voorbeeld hieronder een dag bij de cliënt in de fase van hypotheses opstellen en data verzamelen. Het gaat om de strategie voor een producent van medische isotopen:
8:00 Reizen naar de cliënt
Ik reis veel met de trein. Dat is zowel duurzaam als relaxed. Veel van onze cliënten zijn goed bereikbaar met het OV. Echter, dit project is een uitzondering en zodoende rijden we erheen met de auto.
09:00 Aankomst en check-in met het team
In dit project vormen we een team samen met een projectmanager van de cliënt. We delen een kantoorruimte op het hoofdkantoor. De dag begint met een korte update: waar is iedereen mee bezig, wat heeft nu prioriteit? Vandaag hebben we drie meetings met mensen van verschillende onderdelen van de organisatie om een beter beeld te krijgen van hoe de sector in elkaar steekt en wat er allemaal speelt.
09:15 Sparren over beschikbare data en analyses
In een project maken we gebruik van verschillende databronnen. Gisteren hebben we interne data ontvangen: verkoopprognose, kosten en marktanalyses, inclusief meer informatie over productspecifieke eigenschappen en ontwikkelingen.
Samen met een collega bekijk ik wat we hebben gekregen. Lijkt de voorspelling logisch? Wat gaat er gebeuren met kosten als we groeien, en wat als we krimpen? Hoe groot is het effect van afschrijvingen op de winstgevendheid? Cijfermatig inzicht is cruciaal om snelle data-checks te doen en gevoel te krijgen voor welke segmenten groot of klein zijn. We bespreken wie welke data gaat opvragen om een beter beeld te krijgen over kosten.
10:00 Meeting met het hoofd van R&D
Om te begrijpen hoe we ons kunnen positioneren ten opzichte van concurrenten is het belangrijk om te weten wat onze cliënt onderscheidt. Het hoofd van R&D vertelt ons welke projecten er in de pijplijn zitten en wat elk project bijzonder maakt.
11:00 Intern nabespreken
Het gesprek met de R&D-manager heeft ons interessante inzichten gebracht. Als team discussiëren we na wat voor impact dat heeft op de positionering in verschillende markten en hoe onze storyline daardoor verandert.
12:00 Meeting Directeur Commercie
Aansluitend hierop hebben we een meeting met de Directeur Commercie waarbij we dieper ingaan op de huidige en potentiële concurrenten, en de andere partijen in de supply chain – we checken hier onze hypotheses die we hebben gedaan op basis van eigen onderzoek en de data die we ontvingen. Samen met de projecten krijgen we een helder beeld van een Unique Selling Point van onze cliënt.
13:00 Lunch
Tijd om te lunchen. De cliënt heeft een uitgebreide cateringservice waarvan het aanbod per dag verschilt. Zo word je elke keer verrast met verschillende broodjes, salades, soepen, warme maaltijden, sapjes en nog veel meer. We gaan met het team in de bedrijfskantine zitten. Tijdens de lunch wordt er gesproken over hobby’s, actuele nieuwsberichten, weekendplannen, etc. Anekdotes over vrienden en familie worden gedeeld en gemengd met nog wat gedachten over het project.
14:00 Meeting Directeur Operaties
Na de lunch hebben we een kennismakingsgesprek met de Directeur Operaties. Mooi om te leren hoe het productieproces in elkaar zit. Hij merkt onze nieuwsgierigheid op en biedt aan om ons een keer rond te leiden!
15:00 Analyseren informatie
Ik start Excel op om analyses te doen. Specifiek wil ik weten wat de groeiplannen zijn en hoeveel winst daarmee te behalen is. Hiervoor is het cruciaal om rapporten te leggen naast data en inzichten uit gesprekken. Door dit te combineren stel ik nieuwe hypotheses op en betrek ik teamleden om mee te denken. Op kritieke punten vraag ik ze ook om mee te kijken met mijn analyse (het vier ogen-principe). Dat voorkomt fouten. Ook vraag ik anderen mee te denken bij opmerkelijke dingen in de data. We komen tot de conclusie dat er nog commerciële kansen liggen.
16:30 Schetsen van storyline
Het laatste uurtje besteden we als team aan het schetsen van de storyline voor de directiemeeting aankomende week en het strategisch plan in het algemeen.
17:30 Korte teammeeting
Aan het einde van de dag bespreken we nieuwe inzichten en of we nog op schema liggen voor de directiemeeting. We hebben een korte discussie over de scope. Daarna is het tijd om af te ronden. Voor we vertrekken daag ik nog mijn collega uit tot een potje tafelvoetbal. Een mooie afsluiter van de dag!


