Eurekon helpt voedselfabrikant om marges te verhogen

20 juni '24

Een voedselproducent heeft samengewerkt met Eurekon om zijn commerciële strategieën te verbeteren, met hogere marges en winstgevendheid als belangrijkste resultaat.

De producent is een bekende speler in het landschap – de producten die het levert zijn verkrijgbaar in grote supermarkten, kruidenierswinkels, en het out-of-home eetsegment.

Samen met Eurékon is een project opgestart om de winstgevendheid van de business op te schroeven. Hiervoor is op detailniveau gekeken naar de marges van het assortiment en producten.

“De eerste stap was inzicht krijgen in de nettomarge op de levering van producten aan klanten”, zegt Niels Janssen, partner bij Eurékon.

Door het groot aantal producten in het assortiment was dat een complexe klus. Daarbij kwam dat de voedselwarenfabrikant verschillende commerciële afspraken heeft met afnemers, en ook de kostenstructuur per product verschilt sterk.

“De ene klant bestelt een pallet van één product, de ander heeft een pallet met 7 verschillende producten. De kosten om die order klaar te zetten verschillen sterk. In de boekhouding was dat verschil niet inzichtelijk”, legt Arjan Reinders uit, Projectleider bij Eurekon.

De analyse bracht aanzienlijke verschillen aan het licht. “Klanten die op brutomarge heel aantrekkelijk leken waren dat op nettomarge niet. En soms verdiende de supermarkt veel op een product waar de voedselwarenfabrikant weinig aan overhield – en omgekeerd”, zegt Reinders.

Op basis van deze inzichten maakte de voedselwarenfabrikant samen met de strategieconsultants een nieuwe commerciële strategie. Daaruit kwamen allerlei plannen uitrollen, waaronder een specifiek accountplan voor de grote supermarkten en een meer generieke aanpak voor de grote hoeveelheid out-of-home klanten.

Eén jaar na de oplevering van de nieuwe commerciële strategie, zijn de resultaten zichtbaar: de winstmarge groeide in het eerste jaar al met 1,8 procentpunt (circa €40 miljoen per jaar).

Om de Commerciële Directeur en de accountteams te helpen bij het realiseren van verbeteringen ontwikkelde Eurekon een tool om eenvoudig de netto-marge te berekenen per product-klant-bestelling. “Zo heeft het commerciële team altijd de juiste basis voor het maken van afspraken”, zegt Janssen.

Origineel te bekijken op: consultancy.nl

Strategie met impact: Eurékon hernieuwt B Corp-certificering

Strategie met impact: Eurékon hernieuwt B Corp-certificering

Strategieboetiek Eurékon mag zich ook de komende jaren een B Corp noemen. Het adviesbureau heeft zijn certificering met succes vernieuwd. B Corps zijn bedrijven die zich aantoonbaar inzetten voor een betere wereld. Om het keurmerk te mogen voeren, moeten ze voldoen...

Een dag uit het leven van een strategieconsultant bij Eurékon

Een dag uit het leven van een strategieconsultant bij Eurékon

Een dag uit het leven van een strategieconsultant bij Eurékon We krijgen regelmatig de vraag van kandidaten over hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet. Simona Lu (consultant sinds 2023) schreef er onderstaande blog over. Een gemiddelde dag is er eigenlijk niet. Wat je...

Strategieboetiek Eurekon is een certified B Corporation

Strategieboetiek Eurekon is een certified B Corporation

Strategieboetiek Eurekon is officieel gecertificeerd als B Corporation, een beoordeling die wordt toegekend aan bedrijven die een goede balans weten te vinden tussen financieel gewin en waarde voor mens en planeet. “Eurekons missie om met strategisch advies een...

Wellicht ook interessant

Strategie met impact: Eurékon hernieuwt B Corp-certificering

Strategieboetiek Eurékon mag zich ook de komende jaren een B Corp noemen. Het adviesbureau heeft zijn certificering met succes vernieuwd. B Corps zijn bedrijven die zich aantoonbaar inzetten voor een betere wereld. Om het keurmerk te mogen voeren, moeten ze voldoen...

Een dag uit het leven van een strategieconsultant bij Eurékon

Een dag uit het leven van een strategieconsultant bij Eurékon We krijgen regelmatig de vraag van kandidaten over hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet. Simona Lu (consultant sinds 2023) schreef er onderstaande blog over. Een gemiddelde dag is er eigenlijk niet. Wat je...