Een dag uit het leven van een strategieconsultant bij Eurékon
We krijgen regelmatig de vraag van kandidaten over hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet. Ton Nguyen (consultant sinds 2017) schreef er onderstaande blog over.
Als strategieconsultant is vrijwel geen dag hetzelfde. Veel afwisseling was voor mij een belangrijke reden om voor dit vak te kiezen. Wat je doet hangt sterk samen met de fase van het project. Grofweg zijn er drie onderdelen: (1) hypotheses opstellen en informatie/ data verzamelen; (2) analyses uitvoeren en hypotheses testen; (3) alles samenbrengen, bespreken en een eindproduct maken.
Het liefst hebben we veel contact met onze cliënt. Door een aantal dagen per week bij hen te werken, door intensieve sprints te organiseren, of door online samen te werken. Werken ‘op locatie’ heeft vaak de voorkeur omdat je dan effectiever kunt samenwerken en ook andere mensen makkelijk even kort kunt spreken. En je proeft de bedrijfssfeer beter – leuk en belangrijk.
Op vrijdagen zijn we doorgaans op ons kantoor in Rotterdam. Dan zie je ook je andere collega’s weer die op andere projecten zitten en hebben we meestal recruitmentgesprekken.
Hieronder een dag bij de cliënt uit de analyse-fase van een recent project waarin we werken aan de groeistrategie voor een cliënt in de FMCG-sector (fast moving consumer goods):
8:00 Reizen naar de cliënt
Ik reis veel met de trein. Dat is zowel duurzaam als relaxed. En veel van onze cliënten zijn goed bereikbaar met het OV. Zo ook in dit project. In de trein bekijk ik typisch mijn nieuwe e-mails en afspraken, of bereid ik de meetings van die dag voor.
08:45 Aankomst en check-in met het team
Tijdens dit project hebben we een team met drie consultants vanuit Eurékon en drie teamleden van de cliënt. We delen een kantoorruimte op het hoofdkantoor van de cliënt. De dag begint met een korte team update: waar is iedereen mee bezig, wat heeft nu prioriteit?
09:00 Sparren over beschikbare data en analyses
In een project maken we gebruik van verschillende databronnen. Gisteravond hebben we interne data ontvangen van de afdeling business intelligence: alle verkooptransacties van de afgelopen paar jaar, inclusief nuttige assen zoals debiteurtype en marge.
Samen met een collega bekijk ik wat we hebben gekregen. Lijkt de dataset compleet? Wat voor opschoning moet er gedaan worden? Past het in Excel of kunnen we beter een database opzetten? Hoe kunnen we de analyses het beste aanvliegen? Cijfermatig inzicht is cruciaal om snelle sanity checks te doen en gevoel te krijgen voor welke segmenten groot of klein zijn.
Zo valt ons op dat een belangrijke klant bijna geen omzet heeft. Bij nadere inspectie blijkt dat de omzet onder veel verschillende namen is verdeeld. Bijvoorbeeld: Eurekon, Eurekon BV en Eurekon Strategy Development. We bespreken wie welke clustering uitvoert opdat we snel relevante analyses kunnen doen.
11:00 Meeting met manager operations
Naast harde data zijn kwalitatieve inzichten belangrijk. Vaak komen deze uit interviews. We hebben een meeting met de operations manager om een onderdeel van de operatie beter te begrijpen. Vorige week hebben we al een rondleiding gehad om de productie te zien. Nu hebben we een aantal verdiepende vragen. We doen deze meeting met twee mensen vanuit het projectteam.
11:55 Lunch
Tijd om te lunchen. Uit eerdere ervaring weten we dat het heel druk kan worden in het bedrijfsrestaurant, dus gaan we er net iets voor het middaguur heen. Het is altijd weer de vraag wat je tegen gaat komen in een onbekende bedrijfskantine – is het patatdag of kunnen we gaan voor een pokébowl?
12:45 Analyses uitwerken
Na de lunch duik ik Excel in om analyses te doen. Specifiek wil ik weten waar de groei de afgelopen jaren zat. Hiervoor is het cruciaal om goede segmenten te bedenken: klantgrootte, klanttype (warenhuis, supermarkt, tankstation, …), ligging, wel/geen franchise, etc. Met relevante segmenten zie je vaak dingen die in het totaal wegvallen; bijvoorbeeld groei van het ene en daling van het andere segment.
Tussendoor betrek ik teamleden om mee te denken. Op kritieke punten vraag ik ze ook om mee te kijken met mijn analyse (vierogen-principe). Dat voorkomt fouten. Ook vraag ik anderen mee te denken bij opmerkelijke dingen in de data. Nu valt de omzet van een grote debiteur ineens weg; het blijkt dat deze is overgenomen door een andere klant. De daling bij de en en groei bij de ander is dus alleen administratief.
16:30 Schema’s maken
Later deze week staat de tweewekelijkse vergadering met de directie gepland. In die meeting zullen ook de resultaten uit voorgaande analyses besproken worden. Hiervoor zet ik alvast de eerste inzichten op een aantal PowerPoint-schema’s. De crux hierbij is om een korte, logische verhaallijn neer te zetten, zodat ook iemand die niet zo diep in de analyses zit het kan begrijpen. In tegenstelling tot een eindproduct hoeven deze schema’s gelukkig nog niet perfect te zijn.
17:30 Korte teammeeting
Aan het einde van de dag bespreken we nieuwe inzichten en of we nog op schema liggen voor de directiemeeting. We hebben een korte discussie over de scope. Daarna is het tijd om af te ronden!